Tuesday 17 January 2012

trifle

Assalamualaikum.

Hari ni masih bekerja late shift dari rumah. tapi esok boss dah panggil balik ofis! yeehaa. I can't believe I will say this.. I miss being in the office! hua3. ada ke orang macam aku ni. the thing is, bila buat kerja kat rumah, I don't have my comfy workstation. bekerja di sofa + coffee table adalah sangat menyakitkan tulang belakang. I will end up baring2 dan akhirnya terlelap barang seminit dua. hakhak.

oke. since semalam dah janji nak post hasil godekkan ku yang kedua.. jeng jeng jeng...




yeahh ini namanya puding trifle.. resipinya sungguh kacang goreng! hehe. memang senang.. sebab aku buat dalam masa tak sampai sejam.. buat time keje pulak tu.. sambil alert email masuk, sambil tu dok menggodek mende alah ni.. hehe..

gambar di atas adalah percubaan aku lama dulu.. yang buat last week lupa nak ambil gambar sebab excited nak kasi orang makan..tehee

seperti biasa resipi dari sini yer --> Resipi Puding Trifle

aku memang tak handal memasak, maka kalau tekak terasa nak makan apa2, surf aje di internet, semuanya di hujung jari! ^_^

apa yang aku suke pasal puding trifle ni adalah sebab custard dia, bila taste custard tu blend dengan taste swiss roll yang moist2 tu.. ia adalah sangat heaven! nak2 pulak kalau dah disejukkan. mesti korang rasa aku macam over exaggerate sikit, tapi please try this at home, you'll know what i mean.

ok nak share tips sikit, time nak buat custard tu jangan leka sangat, kena cepat2, sebab dia cepat hangit.. api slow2 je k.. kalau macam panik sebab custard dah memekat dengan hebat, tambah air cepat2.. haha sebenarnya aritu aku ada la panik kejap.. dah ada bau hangit.. nasib custard tu takde rasa hangit.. :D

swiss roll tu boleh pilih perisa apa yang korang suka.. aritu aku cari kat tesco semua dah habis.. aku pun dah kecewa.. pastu petang tu adik aku nak keluar, aku suruh la dia cari kat mana2.. bila dia balik dia pun bawak la kat aku swiss roll perisa coffee.. aku macam.. huh coffee?? aku macam nak marah sebab dalam kepala aku swiss roll tu kena perisa stawberry or raspberi or pandan pun jadik la. tapi aku sabar dulu, sebab orang dah tolong beli kan takkan nak complain. salah aku jugak tak bagi arahan dengan betul. in the end it turns out to be great! sedap sungguh rasa coffee mix dengan custard. nyum3. nasib baik ai tak jadi marah. kui3.

oke lah panjang sangat aku cerita kan. so, selamat mencuba yehh kawan2! :)

p/s: boss da tarik balik arahan. cakap takyah datang ofis. haish terperuk lagi la aku kat rumah. ada idea tak camne nak hilangkan bosan selain tengok astro-yg-ulang-tayang-cerita-sama-mintak-di-terminate tu... huhu..

p/s lagi: terima kasih atas comment yang menggalakkan utk post aku pasal Rainbow Cake itu. jangan comment saje2 tau.. cuba jugak oke! ^^


6 comments:

Basyirah Abd Rahman said...

*I wish to have deep determination to do all this*
Klu dh kawen ni kompem hari2 laki balik lunch same:-)
Tq awanis.. Bolehla basyee try wat whenever my hub is home..ahaha.. Klu x blk pn, we also cn make it. Hihu.. Btw it's Look great! Hopefully my first time is always right.. Hehehe..
Maybe awanis kne bwk this one to your boss. Surely everyday he will call u to come.. Ekeke..

Tq again for sharing:-)

Basyirah Abd Rahman said...

Awanis, mksudnya roll cake tu kne potong2 masuk dlm bekas dn buat selapis ke? Katekn kita buh dlm pyrex empet segi, kita letakkn kek tu kt layer bawah? Mcmtu ke mksudnya?

ladygirl said...

orait no problem basyi.. basyi pun kalau ada resipi best2 share la jugak tau.. :D

ha'ah swiss roll tu potong then susun one layer dlm loyang tu.. dah susun tu baru tuang custard atas dia.. dah nak try buat eh? semoga berjaya! ^_^

Unknown said...

boleh plak ckp x pandai..ingat lg sebelum nie x makan cheese cake..tp sebab awanis pnye cheese cake yg dibawak time pot luck ry 2,3 thn lepas..buatkan syaz start mengidam cheese cake..hihi..paling best part crust tu..de mase buat lagik k!

SaMihaH said...

ahhh~ nmpk sedapnyeee... mahu3.. mahu cuba!

suke bace awanis try new recipes.. menarik lak tuh, kena dgn selera kite..hihihi..

nnti review lg recipe baru tau..suke~ :D

♥ p a a n i ♥ said...

nak!!!!!!!!!! huhuhu ;)