Tuesday 26 October 2010

Solusi

semalam Papa dengan Mama panggil aku
duduk menghadap diorang
Papa pun mulakan bicara
"ni Papa nak cakap sikit ni"
aku pulak berdebar apalah pulak ni
aku ada buat salah ke
"Papa nak cakap mulai sekarang Papa dah tak mau beli Mastika dah"
"sekarang Papa akan beli Solusi pulak"
"bagus majalah ni...blablabla..."
phewwwww *kesat peluh kat dahi* :P
Papa ni ingatkan apa la
gaya serius semacam
lawak la Papa ni
tapi dalam hati aku mengucapkan syukur
kerana usaha aku sejak berbulan-bulan lalu
untuk pujuk Papa supaya stop beli Mastika
akhirnya berhasil jugak
yang pasti, dengan izin Allah
Papa ni dia pembaca tegar Mastika sejak tahun berapa tah
siap ada collection lagi kat rumah kami
tak silap pernah la aku baca keluaran tahun 1970-an camtu
and I must say Mastika zaman dulu memang lain dari Mastika zaman sekarang
Mastika zaman sekarang ni
banyak sangat kupas isu masalah sosial dalam tu
daripada banyak terms "aneh2" yang aku tak tau
terus aku jadi tau
meskipun benda tu untuk kesedaran masyarakat
tapi aku rasa kalau diulang baca tiap-tiap bulan
berkali-kali sampai lekat kat otak
orang yang daripada tak tau boleh jadi tau
daripada nak hindar diri
dah terasa nak cuba-cuba
kita ni bukan orangnya yang kebal dari godaan nafsu
iman setipis kulit bawang bak kata orang
maaflah, aku rasa Mastika lebih baik widen their scope of writing
jangan terlalu tumpu kepada masalah sosial
banyak lagi isu-isu dunia yang boleh diketengahkan
masalah remaja-remaja Malaysia takkan sudah kalau hanya bercakap
tapi tindakan..? ZERO! (ok ada la sikit2..)
dia macam....talk to the hand!
omong kosong semata. hurm........




so kawan2, jom bertukar kepada Solusi pula! ^_^
kalau tak mau pun tukarlah kepada bahan bacaan yang lebih baik
tinggalkanlah majalah yang menjanjikan hiburan semata tu
sebab aku da rasa da
baca gosip memang seronok
tapi akhirnya aku sakit kepala
dan hati aku ada rasa tak enak bertandang
its never too late to change k! :)


p/s: berhasil jugak cubaan aku bawak letak 2 naskah majalah Solusi atas meja awal bulan hari tu.
p/s lagi: nampak tak aku dah semakin dewasa? hehe. takpela bagus apa jadi dewasa. :)

2 comments:

Basyirah Abd Rahman said...

(^__^) alhamdulillah.. solusi mmg adelah solusi utk hidup anda!

ladygirl said...

yeah. its a great solution for our life. but still, Al-Quran is the greatest solution of all! ^_^