Thursday 17 February 2011

dengar ni cikgu nak ajar

Assalamualaikum.

sila abaikan tajuk entry tu, saja je ngada2 perasan nak jadi cikgu jap.

okeh2. hari ni aku nak share satu ilmu baru yg aku dapat dalam class master aku. dah lama dah lecturer aku bgtau ni, tadi masa aku surf2 net baru aku teringat semula.

ha! korang rajin guna CD tak? korang mesti tau CD ni dia sangat sensitif kan.korang kena jaga dia betul2, taknak kasi calar, sebab takmau kasi hilang data dalam tu kan.

selalu korang tak kasi calar mesti bahagian bawah CD tu kan..? i mean bahagian yang berkilat tu kan? teeeetttttttttttt. itu adalah salah ye kawan2.

menurut lecturer aku, bahagian atas, yang selalunya ada print nama ke apa tu, bahagian tu adalah lebih sensitif. bahagian yang berkilat tu, kalau dia bercalar, still ada solution nak hilangkan scratch tu. korang boleh guna sejenis liquid, ada jual kat banyak tempat untuk hilangkan scratch tu.

tapi kalau yang bahagian atas, bercalar skali je, korang kena bersedia mental n physical untuk kemungkinan data tu hilang. sebab data korang tu akan disimpan berhampiran dengan on top of the CD. oke aku tak reti sangat nak explain benda ni, so tadi aku google info ni untuk pengetahuan korang.



Do Not Scratch the Top of a CD!

That's right! Scratching the top of a CD (the screen printed side) can be damaging to the integrity of the CD. Most people try to avoid scratches and blemishes from occurring on the bottom side of the CD. But in reality, the top is the more vulnerable side.


Here's how it works: When a CD is manufactured plastic is formed through a injection molding process that creates tiny pits and lands which make up the data on the media.


Once the plastic CD has been molded a layer of metallic and lacquer is applied to the top side in order to protect the data which is imbedded close to the top of the CD. Scratches and blemishes can penetrate the thin metallic and lacquer coatings and potentially damage the media.


sumber : http://www.supermediastore.com/article/u/do-not-scratch-the-top-of-a-cd




ok, ada paham sekarang? hehe. don't worry aku pun baru tau benda ni. never too late to learn right? aku rasa boss aku yang memang pure blaja IT pun taktau benda ni. hehe.


so, sekian saja pelajaran kita hari ini. lain kali kalau ada benda2 best lagi, aku share lagi kat sini ek.


p/s: walaupun aku tau korang banyak dah guna pendrive, hard disk etc., aku rasa untuk work purpose, untuk simpan data permanently, baik guna CD, murah pun murah. ;D

1 comment:

Unknown said...

hehe..good info..but syaz sgt mls nak burn ape2 doc dekat cd n even tgk cite dekat cd..hehe~