Monday 14 February 2011

rhotacism

aku ada anak sedara yg tersangat kiut.
nama dia Adzryl Faheem.
tapi aku selalu panggil dia Faheem.

masa ni dia kecik lagi

budak notty neh. hehe. nih gambar masa dia ikut antar aku pegi KLIA aritu.



there's one question that always come across my mind, which is,

"kenapa aku tak panggil budak kiut ni Adzryl, tapi aku panggil dia Faheem?"

so, hari ni aku rasa aku dah tau kenapa.
jawapan ni mungkin akan mendedahkan kelemahan aku sendiri.
sebab ada orang perasan benda ni, ada yang tak perasan. hehe.

nak tau sebab nya? sebab nya............
aku ada penyakit Rhotachism. sejenis speech disorder.
aku tak boleh pronounce R dengan betul.
waktu kecik orang cakap aku ada slang orang putih.
bila besar mungkin dah lebih ketara pekat R tu.
and some people still make fun of me.

well, mungkin korang tak tau betapa sakitnya kalau orang2 macam aku cuba cakap secara normal. i mean, pronounce huruf tu betul2 la. ada orang yang pelat S, T, etc.

dulu aku tak suka orang 'make fun of me'. so kecik2 dulu aku rajin jugak practice sebut R.
aku boleh sebut kalau perlahan2. kalau macam nak bercakap hari2 tu, akan melambatkan proses aku bercakap, so aku hentam la pelat pun. in the end, bila aku practice tu, akhirnya aku sakit kepala. tergeliat lidah2 aku weh. it was real struggle man! huh. akhirnya, aku akan give up.

oh bukan dulu je aku tak suka. sekarang pun aku masih tak suka. cuma mungkin aku ni jenis tak pandai tunjuk perasaan sket, so bila orang gelak2, aku ikut je la gelak, dalam hati harap Tuhan kuatkan aku setiap kali dan semoga orang tu bosan nak gelak2 kan aku, dan biar kelemahan aku ni jadi lali di telinga dia.

so, nasihat aku kat korang? jangan mengata kelemahan orang. ada orang tak kesah, ada orang simpan dalam hati. persoalannya, korang boleh ke baca hati orang? ha! tak boleh kan? so shut your mouth up, and don't make fun of people. cause you'll never know, whose self-confidence you're playing with. without knowing, their whole life, they may put the blame on you.

enough said.

p/s: aku sebenarnya tengah belek2 gambar faheem. aku rindu dia benornya. tgk faheem, betapa jauhnya aunty boleh melalut bila rindu kan kamu. ngada nak rindu baru 2 hari lepas jumpa. ah nak rindu jugak! ;p

ni masa umur dia 6 bulan kut. boleh dukung lagi.


sekarang ni jangan harap nak dukung dia, menakal sokmo. kalau boleh dukung pun tak lama. semangat nehh. ;p 2 hari lepas dukung dia tak abes lenguh lagi. hihi.

p/s lagi: orang lain yang nama dia ada R, macam cik sarah, aku takde option lain la, kena la sebut jugak kan. hihi.






12 comments:

Unknown said...

Thanks 4 da info awanis..hehe..tp syaz x perasan pon awanis ade prob tue..erm..dun worry juz happy to be urself k~

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Merentas Horizon said...

eh eh.. sory SGT2x.. if im make fun of your R.. sbnrnya jika ada tu, mmg sekadar senda2 gitu.. bcoz adik sy plus abg sedara sy juga ada mslh tersebut.

anda boleh panggil saya Aisyah jika mahu. (aww~ gile sopan gitu.i like)

kalau nak lebih comel, bleh gak panggil ecah. kahkah!

tp, kalo nak panggil siti, xprefer kut since nnti confius lak kak siti kan..

* r u sure, sbb mslh 'R'? bukan sbb yr boss punya nama pun itu jugak ke?
** wah, ank sedara nama boss besar, adik nama boss kecik. phew~

ok, tu je.

ct nasyrah said...

bile bace post ko ni baru perasan yang ko ade masalah nak sebut R.. sblum ni mcm tak kisah kot sbb ramai je org lain pun pelat r.. so klu ade org ckp r lain mcm je bunyi, dh tak heran dah..hehe. rilek je la ek!

Anonymous said...

eh! abby pun ada prob yg sama mcm me? ssah nk sebut R. tp me xpenah dgr plak abby ckp pelat. ala by, kite senasib. dr dlu mmg org suke ejek kite. smpi skang, ada lg org masih make fun dgn pelat kite ni. tp sbb dah biasa, mmg da x amik hati lgsg dah. ble org make fun, wat2 xtau jek then org tuh sndiri yg akan malu sbb gelak sorg2 nnt. ahaks! cume sumtimes kdg2 malu sbb keje ngan client, so kdg2 rasa cam malu sgt ble ckp ngan diorg. hehe.
just make ignore je sape2 yg make fun tu by. diorg xde ape yg kite ada. n me igt lg kata2 cikgu me, die penah ckp, sume org ada kelemahan msg2, so itu kelemahan kite. tp kite pun ada kekuatan yg org lain xnmpak. kita happy kan jd diri sendiri. :D

psst: pnjg lebar plak celoteh. hehe.. :p

Merentas Horizon said...

tp kan, org pelat r comel pe.. mcm lisa surihani.. kihkih..

ok bukan orgnye. tp sebutan pun comel gak

ladygirl said...

syaz : tak perasan ek? opssie! sy nmpknya telah membuka pekung sendri. haha. ;p

sarah : hang jgn nak comel2 suh aku panggil hg ecah. hakhak. dgn hg takpe, ak tak segan. keh3.

nasy : hehe. btol2. lisa surihani pn ada problem ni jugak, tapi org still suka gk dia. sbnrnye ak biasa tak kesah je, cuma certain2 time bila hormon tak stabil menyirap gk ak. hehe.

cha : tulah kan, kdg2 malu nak kena ulang cakap 2-3 kali. takpe2.. we're all unique in our own way kan? ;D

ladygirl said...

sarah : tak perasan lak ada comment tambahan. huhu. cheit biased ni. apa org comel buat, sumenye comel. org tak comel cam ai ni camne. haha.

p/s: yeah, arini aku dah ajar korg satu kosakata baru, Rhotacism! always look at the bright sight of everything people! hee. ;p

Merentas Horizon said...

kalo r rhotacism. kalo pelat s tu? shotacism ke?

mcm piere. kes khas gk tu, kalo perasan rahim maarof pun ada pelat s.

ladygirl said...

oh tambah comment lagi utk cik sarah, Amir boleh sebut silent R, jadi Ame. Adzryl xbleh. baru perasan nama bos besar = anak sedara, nama bos kecik = adik. tahniah kpd anda kerana berjaya mencari persamaan ini! hakhak. ;P

ladygirl said...

sarah : sbb anda bertanya, aku pun google. klu pelat S dipanggil Lisp Disorder.

Basyirah Abd Rahman said...

salam awanis.. manusia memang ade kelemahan dan kekurangan. dan bilamana kita nak 'make funny' with someone's weaknesses, look's up and think about the Creator. Siapa kita untuk merendahkan2 ciptaanNya? Setiap yg Allah jadikan ada kelebihan kekurangan. Namun kekurangan itu bukanlah suatu alasan untuk berjaya. Yg penting optimumkan kelebihan diri dan insyaAllah semoga kita sentiasa menjadi hamba yang bersyukur.