Friday 14 May 2010

La Taghdob!

pulang ke Shah Alam petang tadi. hati berbunga-bunga mau jumpa Faheem. tapi kena singgah pergi amek Mama kat ofis dia. hati tengah gembira. mood pun tengah ceria. tapi adalah seorang insan di jalanraya tadi buat hati saya tercalar sikit. penunggan motosikal. saya nampak dia dalam cermin sisi, saya pun bagilah signal, perlahankan kereta sebelum masuk lane kiri.boleh pulak dia hon saya. hon je takpe, tapi dia adalah buat perkara yang saya sakit hati. tak perlulah saya cerita.

haih. sakitnya hati saya tak terkira. sepanjang saya memandu, tak pernah ada orang buat macam tu kat saya. padahal saya sempat break nak bagi dia lalu. lepas dia lalu tu, saya pintas dia balik, nak tengok muka orang yang kurang diajar itu. dan kalau ikutkan hati, saya hon dia kuat2, atau bukak tingkap dan buatlah apa2 yang patut. entah kenapa saya marah sangat-sangat. saat tu saya sedar, ada sesuatu yang membuat saya begitu marah. hati saya meluap-luap kepanasannya. cuma syukur kepada Allah, saat saya begitu membara, saya teringat satu nasihat Nabi saw iaitu

"La Taghdob! Janganlah kamu marah!"

Mungkin hati saya tidak terus sejuk, tapi itulah yang menghalang saya dari melakukan perkara yang tak sepatutnya. Terus saya berlalu, tapi kejadian itu terus berulang di fikiran saya. Berkali-kali saya ingatkan diri saya,

"Awanis....La Taghdob! Janganlah kamu marah!"

Sampailah saya jumpa Mama, dan terus pulang, saya tidak membuka sedikit pun bicara tentang perkara itu. Malah hingga kini pun. Tapi dalam perjalanan pulang tu, jalan sesak. Di satu simpang, saya beri laluan kepada sebuah kereta untuk masuk di hadapan saya. Pemandu itu senyum dan angkat tangan. Saya tidak rasa seperti berbuat apa-apa. Tapi dengan dia menguntum senyum itu sahaja, terus saya lupa kepada kesakitan saya tadi.

Disitu, saya simpulkan, jangan dikenang apa yang orang buat jahat pada kita. Biarkan sahaja dia sakit hati seorang diri. Jangan dirosakkan sekeping hati kerana manusia yang tidak beradab seperti itu. Kenanglah kebaikan seseorang, kerana dari situ akan terbit kebahagiaan. Dan yang paling penting, ingatlah pesan Nabi saw,

"La Taghdob! Janganlah kamu marah!"

Saya tidak dapat bayangkan jika saya berbuat sesuatu yang tidak sepatutnya kepada lelaki itu. mungkin banyak kejadian bunuh-membunuh di jalanraya, adalah disebabkan cetusan api amarah yang kecil, yang apabila dihasut-hasut, menjadi parah. Padamkan api itu, kawan-kawan. Hidup kamu akan lebih bermakna.

p/s: Gembira jumpa Faheem, dia sudah pandai menggoyang-goyangkan badan bila kita nyanyikan tepuk amai-amai untuk dia. kesian dia, di rumah ni, tiada mainan, terpaksa main dengan botol kacang. nanti aunty Abby belikan Faheem mainan ye. what do u want for your first birthday, Faheem? (^_^)



1 comment:

Anita, Mummy Adzryl said...

weeeee... don't worry ty'by! bila masanya tiba, mummy si tecik akan inform si tecik mau apa! ekekek.. :P