Wednesday 12 May 2010

strong in silent

penangan gigi bongsu ini memang sangat hebat. sudah 5 hari saya menahan sakitnya. apabila dipujuk pergi berjumpa doktor, pelbagai alasan saya berikan. saya bukan takut jumpa doktor. sungguh. saya lebih rela telan panadol atau pain killer daripada berjumpa doktor. saya pun hairan mengapa. hinggalah akhirnya saya temui jawapannya hari ini.

papa dan mama akhirnya mengalah untuk membawa saya ke klinik berhampiran rumah sewa sahaja. sebelum ini mereka mahu bawa saya pulang ke Shah Alam untuk mendapat rawatan disana, tetapi saya tidak mahu. beralasan kerana malas pulang ke Shah Alam. (boleh percaya ke alasan malas pulang dari seorang Awanis..? hehe..)

lalu, saya pinta mereka menghantar saya ke klinik di apartment sebelah ni, jika mereka tetap mahu saya ke klinik. betapa dekatnya, hari-hari saya lalu dihadapan klinik itu untuk ke kedai makan disebelahnya. tapi tiada niat langsung mahu menyinggah di klinik itu.

bertemu doktornya, yang boleh tahan peramah. menceritakan bagaimana seseorang itu berbeza tahap kesakitannya ketika mahu tumbuh gigi bongsu. dia berpendapat bahawa saya mempunyai rahang yang kecil, lalu gigi bongsu sudah tiada tempat untuk tumbuh, lalu ia tumbuh menyenget, itu yang menyebabkan kesakitan. ok, enough about that, saya tak reti nak bercerita pasal medical terms ni.

lepas tu, mama yang menemani saya, seperti biasa peramah juga orangnya. mula menceritakan betapa susahnya memaksa saya ke klinik. bagaimana saya beralasan macam-macam untuk tidak pergi. bayangkan, 5 hari saya menahan sakit gigi, akhirnya mama yang terlebih risau dari saya, kerana katanya sakit gigi juga boleh membawa maut. Nauzubillah!

ada riak terkejut di muka doktor itu apabila mama mengatakan bahawa saya sudah bekerja. dia ingat saya masih belajar. dia kata "u look young" (hehehe..berbunga2 hati.. :D) ok mungkin kerana saya sakit maka saya sempoi sahaja bert-shirt dan berjeans. ditambah pula dengan selipar jepun saya itu. gaya-gaya student beb.

kemudian mama pun membuka cerita tentang saya yang baru grad dari UM tahun lepas, mendapat kerja di kawasan ini, dan bakal menyambung master pula di UM pada Julai ini. sekali lagi doktor itu terkejut dan memintas, "oh saya pun sedang sambung master di UM. saya sebenarnya surgeon di Hospital Ampang, kerja part time di sini klinik adik saya." pantas juga dia mengeluarkan kad namanya. dan giliran saya pula untuk terkejut. namanya nama Islam, tetapi dia seorang Indian, kliniknya ada patung Hindu. mungkin perasan riak kami, dia pun kata "saya mualaf". aduh terkesima sebentar. kerana saya memang sensitif bila berhadapan dengan mualaf. saya rasa kecil berada dengan mereka. terus lah kami melanjutkan perbualan. dia bertanya tentang course bioinformatik yang saya ambil dsb. dan turut menyarankan agar saya bekerja di hospital. kalau doktor recommend, apa salahnya. tapi dia sengih2 sahaja. he he. Awanis..Awanis.. jangan tambah pilihan lagi..yang sedia ada pun sudah sulit untuk difikirkan.

jadi, saya mendapat sedikit kebahagiaan terselit dalam hati. kerana cahaya dari wajah seorang mualaf yang bersinar-sinar. dan dia yang tentunya sibuk dengan kerjayanya juga mampu mencari hidayah Allah, takkanlah saya yang hanya diuji dengan kesibukan sebesar kuman ini tidak mampu. terima kasih Allah, atas petunjuk yang Engkau berikan hari ini.

oh ya. tentang jawapan kenapa saya tidak suka jumpa doktor, saya baru perasan yang saya ni anak mak. ok semua orang pun anak mak, tapi saya ni "anak mak". kamu fahamkan? sejak dari sekolah, saya tak suka jumpa doktor kalau mama tak teman. pernah mama turun dari Shah Alam ke asrama saya di Taiping, untuk bawa saya ke klinik. Awanis..Awanis..sebab tu lah kamu tak ditakdirkan untuk ke oversea..*geleng kepala* hehe.

p/s: doktor tu kata saya ni strong in silent. sebab tak ramai yang tahan sakit gigi berhari-hari. ada sorang makcik urut ni dia impressed tengok saya tahan sakit, sebab selalunya orang menjerit2 bila dia urut, saya boleh buat muka selamba. ada jugak doktor yang buat muka kagum bila saya kata saya pernah derma darah 4-5 kali. saya pun jadi hairan dengan mereka. pelik sangat ke orang tahan sakit? tapi mereka tak tahu betapa banyaknya saya mengeluh sakit dengan rakan2..ye dok sarah? hihi..


Dari Abdullah r.a katanya : "Aku datang mengunjungi Rasulullah s.a.w ketika beliau sakit, lalu kusentuh baginda seraya berkata "Ya, Rasulullah ! Demammu bertambah teruk." Jawab baginda "Memang demamku sama dengan dua orang kamu." Kataku pula, "Semoga anda mendapat pahala berganda pula." Jawab baginda : "Semoga!" Kemudian sabda baginda pula : "Tidak ada seorang muslim yang ditimpa cubaan berupa sakit dan sebagainya melainkan dihapuskan Allah taala dosa-dosanya seperti pohon kayu menggugurkan daunnya."


No comments: