Monday 10 May 2010

tikar sejadah

terpanggil untuk berkongsi sesuatu, memandangkan blog ini semakin sepi. kalau diibaratkan seperti sebuah rumah, mesti saya dah panggil dia rumah tinggal, cuma tidak ditumbuhi lalang dan tidak berhabuk.

jadi apa yang saya nak kongsikan adalah sebuah hadis yang baru saya baca dari http://dakwah2u.blogspot.com

hadisnya berbunyi begini,
Nabi s.a.w bersabda : "Malaikat sentiasa berdoa untuk seseorang selama ia berada di tempat yang ia sembahyang padanya, selagi ia tidak berhadas, iaitu mereka memohon dengan berkata: "Ya Tuhan kami! Ampunilah dosanya, ya Tuhan kami! Berilah rahmat kepadanya." - Abu Hurairah r.a"

Subhanallah!

Berada di tikar sejadah dalam keadaan suci pun, sudah didoakan oleh para malaikat. Bayangkan jika ditambah dengan ibadah zikir dsb. MasyaAllah. Sungguh beruntung kita. Tidak perlu keluarkan tenaga pun, Allah beri pahala percuma buat kita.

Tapi secara realitinya, susah untuk saya lihat orang2 yang sebegini. Usah dikatakan orang lain, diri sendiri juga terkadang melakukan kesilapan yang sama. Contoh paling mudah, lihatlah dikaca tv yang menyiarkan siaran langsung solat jumaat. Belum pun sempat imam membaca doa, terus ada yang bangun meninggalkan masjid. Mungkin bergegas pulang ke tempat kerja. Atau takut tersekat dalam kesesakan lalu lintas setelah semua jemaah keluar.

Saya sendiri, kadang2 tidak dapat mengelak untuk bersegera bangun dari tempat solat, terutama ketika di pejabat. Maklum, waktu solat dan lunch hour yang singkat. Tapi beralasan bukanlah penyelesai masalah. Kerana halangan paling besar seseorang itu adalah dirinya sendiri. Boleh saja saya menyegerakan makan, dan menambah waktu untuk lebih lama di tikar sejadah. Tetapi, selalunya makan diselang seli dengan sembang2 dan borak2, mana tidak terbuang waktunya.

Jadi,apalah salahnya kita cuba menambah seminit dua lagi waktu kita menghadap Allah, sebagai permulaan. Kerana setiap perubahan itu, pasti ada titik permulaannya. Dan setiap titik itu, janganlah dipandang hanya sekadar satu titik. Teruskan melakar titik-titik itu, semoga akhirnya ia jadi satu garisan lurus yang tidak akan ada penghujungnya. insyaAllah.

Jazakallahu khayran. ^_^

No comments: