Tuesday 18 May 2010

rebellious

alhamdulillah..bulan mei ni ramai yang menyambut hari ulangtahun kelahiran. adikku amir, 2 orang cousinku, sahabatku fifi dan salwa dan ada beberapa lagi yang tidaklah perlu namanya disebut disini. cukuplah kalian ku hamparkan doa agar sentiasa sejahtera dan di dalam perlindungan-Nya.

sejak akhir-akhir ini juga, ramai yang bertanya tentang jodoh, bila mahu makan nasik minyak dan seangkatan dengannya. (padanlah muka saya sendiri, siapa suruh usik2 orang, kan dah kena usik pulak..hehe)

dan saya mengelak itu ini dengan mereka, yalah, calon pun belum ada nak buat macam mana. tapi dengan sahabat baik saya yang seorang itu, memanglah saya tidak mampu menyorokkan apa-apa tentang diri saya. tentang mengapa saat ini, saya masih belum mampu berkomitmen. ya.. mungkin saya sudah fikirkan tentang kehidupan ini untuk 2-3 tahun akan datang, tapi untuk mulakan satu langkah menuju ke arahnya itu yang saya ragu-ragu.

satu penghalang yang paling besar buat saya sekarang adalah, saya benci dengan diri sendiri. bukanlah benci dengan apa yang telah dijadikan buat saya, tetapi lebih kepada benci dengan sikap saya sendiri, dengan keadaan yang membentuk sikap saya itu. saya tidak ingin menyalahkan mana-mana pihak, kerana kegagalan saya mengawal setiap inci kehidupan saya, tidak boleh saya letakkan bebanan itu kepada orang lain. mungkin ada yang boleh bertoleransi, tetapi tahap toleransi itu belum dapat saya capai.

saya mencampur-adukkan hal kerja dan hal rumah. membawa pulang masalah kerja ke rumah adalah satu bencana. niat untuk meringankan tugas ibubapa, berlaku sebaliknya, bilamana saya pulang membawa tekanan, menjadi rebellious, minta perhatian bagai anak kecil, dan adakalanya cemburu melihat perhatian mereka kepada kakak-kakak saya...yang sudah berkahwin! sudahnya hujung minggu yang sepatutnya ceria, jadi muram dek perangai saya. dan penambah perisa kepada kemuraman ini adalah, semuanya tidak dapat saya suarakan. disimpan peram dalam hati, pedih. silent treatment yang pastinya tidak mengubat sesiapa.

untuk saat ini, itulah penghalang saya. tiada calon itu soal kedua.

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan", quote dari blog Cik Sarah.

naudhubillah! pahit hakikat yang perlu ditelan. takut untuk bertanya diri sendiri, apakah saya masih belum cinta Tuhan saya sepenuh hati? ada benarnya quote itu. orang yang belum menemui cinta Tuhannya, mereka tidak akan bersedia mendepani diri mereka sendiri. rapuh dalam menerima ujian. lalu bagaimana bisa mereka mencintai orang lain, yang akan muncul dengan pelbagai lagi kerenah, tanggapan dan penerimaan.

semuanya akhirnya akan refleks kepada diri sendiri. lalu tanyalah diri,

"would i marry me?", quote sis Zabrina

tidak tahu bagaimana kamu. tapi bagi saya, sehingga belum mampu saya mengatakan ya, sehingga itulah kamu tidak akan mendapat apa-apa undangan dari saya.


p/s: oh. Selamat Hari Guru buat guru-guru SK Raja Muda, SM Projek, MRSM Gerik, MRSM Taiping, Pensyarah UTM Skudai, Kolej Matrikulasi Melaka, Universiti Malaya, dan semua yang pernah menjadi guru diri ini, dalam akademik mahupun bukan. ;) Selamat Hari Mama juga buat Mama ku! Setiap kesalahan yang saya terlanjur lakukan, percayalah saya tidak pernah sedikit pun niatkannya. Itu hanyalah masalah dalaman diri yang akan saya usahakan untuk diperbaiki. insyaAllah, doakan saya! ;)

1 comment:

gorgeous ♥ said...

salam lady girl..maaf i ganggu u..i went to this blog http://q-wish.blogspot.com/2009/12/promosi-hujung-tahun-sauna-diamond.html and i saw ur comment there. i wish to buy this item. from ur comment im sure u dh beli kan? boleh u kongsi to my email? fariha_gurl@yahoo.com i hope that u can tell me macamana keseluruhan komen u tentang this item..it is helping me a lots if u dun mind.tq salam =)