Wednesday 25 May 2011

Meatballs IKEA

Ramai orang duk bising2 kat FB tentang status ke'halal'an Meatballs IKEA. Aku dulu2 pernah lah jugak rasa macam nak pergi try makan, sebab nak tau gak apa yang sedap sangat kan. Tapi everytime aku pergi tempat tu mesti penuh, dan mulut aku pun tak pernah tergerak nak cakap kat mama papa ajak makan situ. Kitorang paling2 pun pergi beli karipap yang besar tu (oh plis jgn cakap situ pun tak halal) tak pun gi cari kedai makan lain kat IKANO. Alhamdulillah, Tuhan selamatkan aku kat situ, tapi status restoran2 lain tu pun tak pasti. Harap aku dan kamu semua dijauhkan daripada perkara2 yang haram ni.

Jadinya, untuk lebih selamat, apa kata kita kurangkan makan kat luar, cuba masak sendiri kat rumah. Kat rumah kita boleh pantau bahan2 yang ada dalam masakan kita, dan insyaAllah tiada keraguan pada makanan tersebut. Pembaca blog aku, aku rasa kebanyakannya perempuan, so time ni lah kita nak brush up skill memasak kan? Buat persediaan sebelum melangkah ke alam rumahtangga. Nanti takdelah segan dengan mak mertua masak semua tak berasa. hehe. :)

Oklah cukup aku membebel. Sini aku nak share resipi yang boleh shift kan keteringinan korang kat Meatballs IKEA tu. Pasni boleh buat kat rumah je uols! Tak perlu nak ke IKEA lagi. :D

Meatball

400 gram daging cincang

2 biji bawang besar - cincang

3 ulas bawang putih - cincang

1 biji telur
3/4 cawan serbuk roti
2 sudu besar susu segar
1 sudu besar mentega
1 sudu teh lada sulah
1 sudu teh garam
1 sudu teh parsley- xletak pon sebab takde parsley =)

So cara-caranya,

First, gaulkan semua bahan dalam satu bekas dengan penuh kasih sayang. Sebuk roti aku buat sendiri. Bakar roti and hancurkan. Rendamkan dulu serbuk roti dalam susu smpai kembang. Bentukkan bahan menjadi bebola api. Eh, silap, bebola kecil. Bila dah siap gentel semuanya, boleh pilih nak goreng atau dibakar. Kalau nak goreng, gunakan sedikit mentega. Kalau bakar guna suhu 170'c selama 30 minit.

Sos Meatball
Butter
Kiub atau Stok daging lembu
Tepung Gandum
Serbuk lada hitam
garam secukup rasa.

Sos meatball kita guna saki baki masa menggoreng tadi, just tambah butter sikit and masukkan tepung gandum. Tuang stock daging tadi and kacau sampai likat. Masuk serbuk lada hitam and garam secukup rasa.

Kalau tak faham boleh rujuk video ni:





Dari Abu Muhammad Al Hasan bin Ali bin Abi Thalib, cucu Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam dan kesayangannya dia berkata : Saya menghafal dari Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam (sabdanya): Tinggalkanlah apa yang meragukanmu kepada apa yang tidak meragukanmu. (Riwayat Tirmidzi dan dia berkata: Haditsnya hasan shahih)

p/s: Nak try lah weekend ni. Nak tau apa yang sedap sangat. Hee.


3 comments:

Shakina Farhan said...

aku pun tak pernah makan..sebab tak pernah pegi ikea..hahaha..

Basyirah Abd Rahman said...

karipap besar ikea yg sedap! pernah makan sekali dn terus jatuh hati. thanks for sharing the recipes. basyee sebenanya tak makan pun meatballs..

p/s: shake, pasni leh pegi ikea shopping barang2 rumah:)

ct nasyrah said...

huhu..baru je gi mkn meatballs tu 1 minggu sebelum dorg samak tmpt tu..adoi la. sbb rmai melayu yg mkn kat sane so tak terpikir la kan tak halal. lps ni klu nak mkn meatballs buat sndiri la nmpknya..